neděle 17. června 2012

3 tipy jak si nepřivodit zácpu u diety a mé zkušenosti

Tak tady budu mluvit z praxe, sama jsem si to zažila… Když jsem začala hubnout, měla jsem se zácpou celkem problém, jde o to, že člověk najednou přestane jíst mastná jídla a někdo začne méně pít - což je samozřejmě špatně.
Co se týče těch mastných jídel, co si budeme povídat "kdo maže, ten jede" ;-), to nepotřebuje žádný komentář. Menší přísun pití sice nebyl můj problém, ale spojily se s tím moje urologické čaje… Během menstruace mám vždy velký problém se zavodněním, otečou mi prsty takovým způsobem, že je nemohu ohnout, a proto piji odvodňovací - urologické čaje, což je jako kdybych se zařadila do kategorie - menší přísun pití. Po čase se mi toto opět srovnalo, dle mne pomohlo to, že jsem začala při užívání urologických čajů (vždy během menstruace) více pít a hlavně to bylo v době, kdy pominulo mé šílenství - nevím co vařit, pořád jím dokola to samé, tzn., že jsem do sebe dostala i nějaké tuky, něco málo dělala na oleji (opravdu jde vždy max. o 1KL oleje, jak je vidět v receptech)…

Jak si nepřivodit zácpu?

1. Jezte vlákninu 
Vláknina urychluje pohyb střev, což usnadňuje vyprazdňování. Zároveň na sebe váže tuky obsažené v potravě a částečně tak zamezí jejich ukládání. Vyvolává pocit plnosti a díky tomu nemáme pocit hladu a nesníme toho tolik.
Kde ji získat: přirozeně se vyskytuje např. v zelenině, ovoci a celozrnném pečivu. Nebo můžete zvolit sušenou vlákninu (psyllium). Dobré jsou také všechny ovesné výrobky a obecně všechny druhy celozrnných obilovin, s výjimkou rýže. Ovoce bychom měli jíst čerstvé a se slupkou. Z vařené zeleniny má dostatečné množství vlákniny např. zelí, kapusta, nebo řepa. A k vločkám třeba na snídani můžeme přidat sušené fíky, nebo švestky (přes noc namočené ve vodě).
Mne osobně pomohla hodně jablka - když byla situace nesnesitelná, zkusila jsem jeden max. dva dny jíst pouze jablka - pomůže Vám to s vylučováním a hlavně se pročistí střeva.

2. Pijte, pijte, pijte - vodu
Pokud zvýšíte příjem vlákniny, ale nebudete dostatečně pít, zácpa se zhorší. Přísun vhodných tekutin je základem každé úspěšné diety. Nemusíme vám určitě říkat, že nejlepší je pít čistou vodu. Při zácpě je dobré pitný režim obohatit o mírně projímavé minerálky, např. šaratici. Nejsou návykové a pomohou vám k pravidelnému a bezbolestnému vyprazdňování. Uleví vám a zároveň doplníte minerály, kterých někdy tělo při sportu a dietě nemá dostatek. Mírně projímavé účinky má sklenice vlažné vody nalačno. Tekutiny během dne můžeme doplňovat např. slabým fenyklovým nebo anýzovým čajem.
U mne také zabralo, když jsem ráno vypila sklenici teplé vody a potom chvíli cvičila - tím nemyslím okruh po posilovně, ale pár dřepů a sedů lehů, aby se střeva rozhýbala.

3. Hýbejte se
Pravidelný pohyb také urychluje pohyb střev. Třeba procházka je velmi dobrá na trávení po jídle. Pokud tedy můžete, vyrazte se po obědě nebo večeři na chvilku projít. Náročnějším pohybem, např. během, jízdou na kole či zumbou nejen podpoříte střeva, ale hlavně spálíte spoustu tuků a zpevníte postavu. A o to přeci jde.

Hlavně nepoužívejte projímadla… upřímně, mne to ze začátku "svádělo", měla jsem problém s vyprázdněním, bolelo mne z toho břicho a měla jsem ho nafouklé, ano nebudeme si lhát do kapsy - zkusila jsem to… Ale problém je v tom, že je to potom tak jednoduché, že hrozí, že si na to zvyknete, já měla štěstí, že u třetího použití na to přišel velice dobrý kamarád a málem mne přizabil J…. A já jsem za to ráda, přece jen jsem měla lepší pocit, když jsem věděla, že jsem si pomohla např. teplou vodou a pohybem než léky. U projímadel také hrozí, že si na to Vaše střeva zvyknou a po vysazení bude Váš problém ještě větší!
Publikováno 20.2.2012

Žádné komentáře :

Okomentovat