neděle 24. března 2013

Magnesium aneb bez hořčíku to nejde....

Tak, a opět se hlásím :-)....

Tentokrát to bude o magnesiu nebo-li hořčíku a to i z toho důvodu, že zde můžu úplně maximálně mluvit z praxe a k tomu si myslím, že hodně lidí příjem hořšíku (tak aby byl dostatečný) zanedbává.... Vždyť kolik lidí si hlídá aby mělo bílkoviny, vlákninu, vitamíny atd. ... a kolik lidí si hlídá hořčík? Já ještě do začátku tohoto roku ne.... ale teď jsem poctivější :-)...



Nejprve pro úvod si řekneme, jak to vypadá když chybí tělu hořčík:

Hořčík je jeden z nejdůležitějších prvků v lidském těle. Většina hořčíku se vyskytuje v kostech a zubech.
V menší míře se nachází v krvi a tkáních. Je nezastupitelný pro většinu biochemických reakcí v lidském těle a z hlediska zdraví nejzávažnější. Jeho nedostatek zhoršuje průběh prakticky každé nemoci.


To že tělu chybí hořčík si ze začátku uvědomí málokdo... Ale nedostatek hořčíku může způsobit následující (a samozřejmě spoustu dalšího :-D):

- Náladovost, přecitlivělost na stres, únava
- Nespavost a špatné spaní
- Nadměrné pocení a chození na WC
- Nectlivé končetiny, mravenčení a svalové křeče
- Závratě, třes víček
- Špatný stav vlasů a nehtů


Funkce hořčíku v lidkém těle: 

- přináší uvolněnost tkání, orgánů, pomáhá při bolestivém svalovém napětí, např. v týlu, šíji, ramenou
- má protikřečový účinek a je důležitý pro normální činnost nervů a svalů
- napomáhá transportu cukrů do buněk a tím se podílí na produkci energie
- podporuje účinek inzulinu, zlepšuje využití kyslíku v buňkách
- aktivuje enzymy pro výrobu energie v buňkách a posiluje trávení
- udržuje vápník v rozpuštěném stavu a ochraňuje před škodlivostí nadbytečného vápníku
- nedovolí vzniku ledvinových kamenů s obsahem vápníku
- snižuje možnost vzniku žlučových kamenů s obsahem vápníku
- pomáhá při zadržování moči (vhodný při častém nutkání na moč, u dětí s nočním pomočováním)
- pomáhá udržovat tvrdou zubní sklovinu a odolnost vůči kazivosti zubů a zabraňuje demineralizaci kostí
- zlepšuje paměť, úsudek, myšlení
- udržuje v dobrém stavu kardiovaskulární systém (reguluje srdeční činnost, roztahuje cévy a zabraňuje usazování vápenatých sloučenin v cévách)
- upravuje krevní tlak a řídí hladinu cholesterolu (spolu s lecitinem a vitaminem B6)
- napomáhá při udržení acidobazické rovnováhy (rovnováha kyselin a zásad)
- reguluje funkci štítné žlázy a u mužů přispívá ke správné funkci prostaty
- potlačuje škodlivost rtuti, olova, hliníku a kadmia
zlepšuje snášenlivost některých léků a snižuje přecitlivělost na alergeny 


Někteří nepřátele hořčíku: 

- Nepřiměřená konzumace živočišných bílkovin a tuků - zvyšuje totiž potřebu hořčíku v těle a také zhoršuje jeho vstřebávání.
- Přebytek vápníku
- Léky... jako např. analgetika, projímadla, ano - i antikoncepce, hormonální léky, antibiotika...
- Chemie v jídle, alkohol
- Zvýšená konzumace sladkostí a pečiva z bílé mouky - ve zkratce, na to aby tělo dokázalo tyto potraviny zpracovat je toho hořčíku prostě potřeba víc....
- A nakonec - stres... podle nějaké studie bylo dokázáno, že když jste ve stresu tak máte v tu chvíli 20-ti násobnou spotřebu hořčíku!! 
 

 Přírodní zdroje hořčíku:

Celozrnné obiloviny a pečivo, luštěniny, listová zelenina, brambory, ovoce, olejnatá semena a jádra (např. lískové oříšky, mandle), sojové boby, pohanka, tvrdá pitná voda
 
 
A co já?

Jak jsem psala v úvodu, nikdy jsem nějak příjem hořčíku nehlídala, přiznám se, že jsem ani nevěděla jak moc je důležitý. To že mám hořčíku nedostatek jsem začala zjišťovat už někdy v prosinci 2012 a to tak, že díky nočním jsem měla příšerné křeče v lýtkách... Nejsem na bolest nějaká citlivka (trpívala jsem na hodně silné migrény a tím myslím pravou migrénu se zvracením, aurama, které trvají třeba dva dny, ne nějaké obyč. bolení hlavy - takže mne jen tak něco nerozhodí :-D), ale když jsem po probuzení propnula nohy a chytla mne do lýtka křeč taková, že jsem skoro začala brečet, došlo mi, že je něco špatně... Až začátkem tohoto roku jsem si doujasnila a dozjistila co mi asi tak bude chybět - hořčík... začala jsem ho tedy doplňovat i výživovými doplňky - nečekejte, že budete tři dny pít hořšík a budete "ready", chvilku to trvá, ale mne to rozhodně pomohlo... Nyní piji pravidelně hořčík každý den a křečí jsem naštěstí zbavila....
 
Jinak pokud nevíte jaký mohu (za sebe! přece jen každý jsme jiný....) s nadšením mohu doporučit hořčík z DM. Já sama si kupuji ten, který můžete vidět na obrázku, v balení jsou dvě tuby a v každé je 10 tablet. Vyhovuje mi i chuťově a hlavně jedna tableta denně vám dodá 400mg hořčíku což je 107% doporučenné denní dávky... samozřejmě jak jsem psala u "nepřátel" hořčíku - pokud máte stresové zaměstnání, kouříte, občas si dáte skleničku alkoholu, berete HA atd. tak je dobré hořčíku do sebe denně dostat víc, ale i ten zbytek doporučuji tělu dodat "přírodní cestou" - tedy jídlem....

19 komentářů :

  1. všechny příznaky až na pocení mám :D uups!

    OdpovědětVymazat
  2. podľa toho čo píšeš, asi nemám žiaden horčík! idem si okamžite kúpiť nejaké tabletky

    OdpovědětVymazat
  3. Já beru hořčík už rok, do té doby jsem měla taky neuvěřitelné křeče do lýtek v noci ... Ale od té doby pohoda ... A o minulých letních prázdninách jsem na to nějak kašlala a v září jsem mohla křeče uvítat zpět, takže jsem se přesvědčila, že to nejsou vyhozené peníze :)

    OdpovědětVymazat
  4. příznaky jsou mi podobné, takže nejspíš na tebe dám. Díky za článek!

    OdpovědětVymazat
  5. Taky beru tabletky hořčíku, ale nejlepší je ten s B6, protože podporuje vstřebávání hořčíku.

    OdpovědětVymazat
  6. KOukám, že mi asi chybí hořčík. Super článek... Asi si koupím nějaký horčík! :))

    OdpovědětVymazat
  7. já si také začala dávat horčík od loňských hlavních prázdnin, tak vidím, že v tom budu nadále pokračovat :)

    OdpovědětVymazat
  8. přiznaky mám..a sakra :D:D
    děkuju:) musím to začít sledovat:)

    OdpovědětVymazat
  9. Těch pozitiv je nějak strašně moc až mě to nutí si ho dojít koupit.. :D

    OdpovědětVymazat
  10. Bez hořčíku ani ránu..
    Mívala jsem mravenčení konečků prstů u rukou a kvalita vlasů byla mizerná. Ale od té doby co užívám hořčík pravidelně, obojí zmizelo :) Takže můžu jenom doporučit.

    OdpovědětVymazat
  11. Já papám občas Magnosolv ( bohužel jen na recept ), jenže jsem v tomhle lajdák, vezmu si ho zas když mi začíná být blbě... Musím se polepšit :)

    OdpovědětVymazat
  12. Taky jsem jednu chvíli užívala tenhle hořčík z DM a začínám si uvědomovat, že mi pomohl nejen s křečemi v nohou, ale že jsem byla i mnohem víc v pohodě ..
    Takže jsi mi tímto článkem připomněla, abych ho zase začala brát. Díky! :)

    OdpovědětVymazat
  13. já ho hlavně užívám týden před menstruací, teda snažím se o to. Když to pečlivě dodržuji, tak nemám pak bolestivou menstruaci, křeče se mi vyhnou celkem a nemám takové nutkání na sladké. Bez něj jsem schopná spořádat tuny čokolády, ne to zas ne:), ale fakt je to velký rozdíl, když ho beru mens.beru a když ne..

    OdpovědětVymazat
  14. ..musela jsem k lékařce jaký mám křeče , beru 2 tabletky denně 14 dní ale ulevu nepociťuji , mám těžké nohy ..

    OdpovědětVymazat
  15. beru magnosolv a musim řic křeče jsou pryč ale chce to aspon pul roku uživat

    OdpovědětVymazat
  16. Taky hořčík beru, na https://www.jml-zlin.cz/cs/magnesium-375-b6 jsem narazila na poměrně výhodné balení, takže ho už dlouhou dobu objednávám právě tam. Musím říct, že od té doby co vitamíny řeším se cítím mnohem líp.

    OdpovědětVymazat
  17. Moc hezky napsané, velmi čtivé. Já osobně hořčík beru už snad tři roky a je to můj kamarád. Nicméně jsem do své rutiny zařadila i ostatní doplňky stravy, po kterých se cítím lépe. Ať už se jedná o trávení, imunitu nebo energii, musím říct, že mi je po nich cítím opravdu dobře. Objednávala jsem ze stránky https://apothecamundi.cz/ a dobře slouží i mají hezké obaly:)

    OdpovědětVymazat